Productief & Efficiënt / Zelfinzicht

Stop nu met uitstellen: Maak je werk leuker

Stop met uitstellen maak je werk leuker - blog Eefficiënter- foto door Evablancophotos

Je hebt een lijst vol plannen voor je werk en voor thuis, maar het lukt je maar niet om ermee aan de slag te gaan. Je merkt dat je steeds terugvalt in uitstellen. En dat is niet zo gek, iedereen stelt wel eens dingen uit. Maar hoe zorg je er nu voor dat je wél gaat doen wat je belangrijk vindt? Door je werk leuker te maken!

Oorzaken van uitstellen

Volgens Chris Bailey (bekend van de boeken Hyperfocus en The Productivity Project) heeft uitstellen te maken met deze 7 oorzaken:

  1. Iets is saai – zoals je belastingen regelen
  2. Het is frustrerend – een nieuwe vaardigheid leren
  3. Iets is moeilijk – zoals het oplossen van een probleem in een nieuwe tool of app
  4. Het voelt dubbel of onzeker – het opbouwen van sporten
  5. Iets mist structuur – waar moet je bijvoorbeeld beginnen bij een verbouwing
  6. Je krijgt geen intrinsieke beloningen – als je een taak moet doen die heel saai is en je niet direct een goed gevoel oplevert wanneer je ermee bezig bent
  7. Het voelt niet belangrijk – zoals voor de zoveelste keer je woonkamer stoffen en stofzuigen

Als de taak die je wilt doen leuk is om te doen, dan is de kans dat je een van deze oorzaken triggert een stuk kleiner. Er zijn verschillende manieren om te zorgen dat je niet gaat uitstellen, maar een taak leuker maken is dus de makkelijkste en meest efficiënte.

Hoe maak je je werk leuker

Het is niet altijd makkelijk om een project of taak leuker te maken. Maar met wat creativiteit en weten wat bij je past, kom je een heel eind. Hieronder vind je een paar voorbeelden van wat je zou kunnen doen:

  • Bedenk bij welke taken je wel wat afleiding kan gebruiken. Zo luister ik graag podcasts tijdens het koken of het huishouden. De tijd gaat zo een stuk sneller! En bij sommige taken kun je de radio of een leuke playlist aanzetten voor wat fijne afleiding.
  • Zorg dat je dag niet een aaneengeregen rij met klusjes om af te vinken wordt. Het is moeilijk om gemotiveerd te blijven als je alleen maar productief moet zijn van jezelf. Plan pauzes en beloon jezelf met iets leuks om te doen als je een pittige taak afhebt. Bijvoorbeeld met een fijne kop koffie, een leuk tijdschrift of wat tijd op social media.
  • Maak het opstarten van een taak makkelijker. Als je elke keer moet nadenken over wat je wanneer en hoe gaat doen, dan kost het je al energie voor je begonnen bent. Des te meer kans dat je ertegen op gaat zien. Zorg voor vaste rituelen en maak een checklist voor terugkerende taken. Als ik m’n dag start maak ik m’n werkplek altijd gezellig met een kaarsje en een lekkere geurolie voor concentratie. Ik start altijd met het openen van m’n planning en een vast liedje afspelen. Dit is m’n “aan het werk” cue. Werkt super!
  • Geef je taak een spelelement. Maak er een wedstrijdje van met jezelf, door bijvoorbeeld een deadline eraan te hangen. Of bedenk een andere manier waarop je de taak leuker of speelser kan maken.

Ik hoop dat je hiermee je werk weer wat leuker kan maken en je uitstellen zo voor kan zijn. Mocht je er nu nog meer over willen lezen, kijk dan eens naar deze posts:

En wil je er eens over sparren? Stuur me dan gerust een mailtje of reageer onder deze post.

No Comments

    Leave a Reply