Hoezo braindump?
Nu je in kaart hebt wat je Daily musthaves zijn, kunnen we verder 😁. Het is tijd om overzicht in de chaos te krijgen door middel van een braindump. Wat een leuk woord is dat eigenlijk “Braindump”. Alsof je je hersens even bij de lurven pakt en zo, hoppa, door de basket mikt.
Tijdens een braindump zet je alles wat in je hoofd zit op papier. En dat is maar goed ook. Onze hersenen zijn namelijk niet ontworpen om alles te onthouden. We zijn veel beter in informatie verwerken, actie ondernemen en creatief denken.
De denkloop
Als we gedachten, afspraken en plannen in ons hoofd proberen te bewaren, gebeurt er meestal het volgende: Je vergeet de afspraak die je even tussendoor gemaakt hebt, maar nergens hebt opgeschreven. Of je bent de hele dag afgeleid, want je hersens willen je steeds duidelijk maken dat iets belangrijk is en je er nog aan moet denken. Je komt dan in een zogenaamde denkloop terecht en dat ziet er dan ongeveer zo uit:
Je typt een verslag uit voor je werk -> “ik moet niet vergeten melk mee te nemen” -> Waar was ik ook alweer… -> “Ik moet echt Nicole nog eens bellen om te vragen hoe het is” -> typt weer verder…. ->”Hoe laat was die vergadering ook alweer?” -> Nu echt even dit afmaken, het moet al bijna ingeleverd zijn…
Vermoeiend hè! Je moet steeds weer terug naar waar je mee bezig bent en de onrust blijft, want er is nog niks met deze gedachten gedaan.
Hoe gebruik je een braindump
Pak daarom pen en papier en zorg dat je ongeveer 20 minuten niet gestoord wordt. Zet je telefoon stil en je e-mailnotificaties uit (sowieso een goed idee!). Schrijf nu een kwartier lang alles op wat in je opkomt. Afspraken, klusjes, te plegen telefoontjes, wat je nog moet kopen, huishoudelijke dingen, wat je nog wilt lezen enzovoort.
Alles waar je aan denkt, schrijf je op. Kijk ook eens om je heen of er nog informatie op je bureau ligt waar je iets mee moet en of er nog mails in je inbox staan waar nog een actie op moet volgen. Noteer deze ook in je braindump. Je bent klaar als je niks nieuws meer kunt bedenken.
Waarschijnlijk heb je nu al een beetje dat fijne gevoel dat je overzicht hebt en je niks vergeet. Met deze lijst ga je natuurlijk nog wat doen, want al deze gedachten moeten wel omgezet worden in acties. De afspraken met een datum en tijd zet je in je agenda, je taken in je takenlijstapp (bijvoorbeeld Todoist) of je planner. En alles wat je binnen 2 minuten kunt doen, doe je meteen. Zo, dat ruimt lekker op! Hoe je kunt werken met een app als Todoist voor het inplannen van je taken en projecten zal ik in een komende blog nog even uitleggen.
Vind je het moeilijk om een braindump te maken en heb je nog steeds het gevoel dat je toch dingen vergeet? Kijk dan eens naar deze lijst met mogelijke aandachtsgebieden op werk- en privégebied die David Allen (schrijver van het interessante en handige boek “Getting things done”) heeft opgesteld:
https://gettingthingsdone.com/wp-content/uploads/2014/10/Mind_Sweep_Trigger_List.pdf
Maak jij wel eens een braindump? En helpt het je om het gevoel van rust en overzicht te krijgen?
groetjes Evelien
No Comments