Ontspanning & Balans / Overzicht & Plannen

Je ideale dagindeling zorgt voor balans en een voldaan gevoel

Je ideale dagindeling op papier zetten- notitieblok met pen

Oké, een agenda vullen dat lukt ons allemaal wel. Je zet je afspraken erin en dat wat je niet moet vergeten, maar dan…Heb jij wel het gevoel dat je dag zo loopt als je graag zou willen? Doe je de dingen die belangrijk voor je zijn, waar je blij van wordt en je energie van krijgt? En lukt het je om je voorgenomen werk en je afspraken af te krijgen? Zodat je veel voor elkaar hebt gekregen zonder over de kop te gaan en je je dag met een voldaan gevoel kan afsluiten.

Het is eigenlijk gek dat we nooit echt leren plannen. En vooral dat we nooit geleerd krijgen hoe je zó kan plannen dat je agenda en je hoeveelheid energie/belastbaarheid goed in balans zijn. Want ik weet, helaas uit eigen ervaring, dat je agenda goed kunnen vúllen, helaas geen garantie is voor succes. 🤭Want als je alleen maar gebrand bent op het tackelen van je taken en je afspraken, dan hou je het niet lang vol. Daarom, tadaaaa, de ideale dagindeling.

(Pak dit handige weekoverzicht er even bij en vul het meteen in terwijl je deze blog leest. Je kunt hem uitprinten of op de computer invullen. Sla het dan wel eerst even op je eigen computer op, voordat je begint met typen.)

Hoe bepaal je wat voor jou een ideale dagindeling is?

Om te weten wat voor jou een ideale dagindeling is, moet je even een pasje terug doen. Vergeet even wat je al allemaal gepland hebt en welke afspraken er al staan. Hier kijk je later nog even naar. Wat belangrijk is om mee te beginnen, wordt vaak het meest vergeten, namelijk het inplannen van je pauzes.

Pauzes

Weet jij hoeveel rustmomenten je nodig hebt op een dag en maak je daar tijd voor vrij? Dat is dus mínimaal 2 keer iets drinken/even bewegen en een langere lunchpauze op een dag. Maar misschien heb je ook nog een korte powernap nodig of 20 minuten wandelen.

Hoe verleidelijk is het om door te gaan met je werk als je een deadline hebt of gewoon lekker bezig bent. Het lijkt dan slimmer om je pauze over te slaan en het nog éven af te maken. Maar schijn bedriegt, want vaak voel je je daarna extra vermoeid, kun je je niet meer goed concentreren of is je rug je zó niet dankbaar voor het lange zitten. 😆 Dus bedenk even wanneer het voor jou belangrijk is om pauze te nemen en plan dit meteen in.

Daily musthaves

Daarna ga je kijken naar wat voor jou écht belangrijk is om op een dag te doen. Ik schreef daar al eerder een blog over: waarom het maken van keuzes belangrijk is (daily musthaves). Je kan niet álles op een dag en je energie en tijd zijn net zoveel waard als je geld. Als je goed nadenkt over waar je je geld aan uitgeeft, waarom zou je dat dan niet doen bij je energie en je beschikbare tijd?

Wat voor mij heel goed heeft geholpen, is het maken van dat lijstje met daily musthaves. Dingen die ik écht graag gedaan wil hebben op een dag om een voldaan gevoel te hebben en in balans te blijven. Dit zijn “moetjes” zoals opruimen, het huishouden bijhouden of de minder leuke onderdelen van je werk die wel belangrijk zijn, maar ook ontspannende, leerzame en leuke dingen. Zoals iets nieuws leren, contact hebben of iets maken waar je enthousiast van wordt en wat je vooruit helpt.

Als je je lijstje met daily musthaves af hebt, kun je gaan bepalen hoeveel tijd je aan elke musthave wil besteden en op welk tijdstip van de dag je dat het beste kunt doen. Een slimme tip hierbij is om de lastigste en vermoeiendste dingen in te plannen wanneer je nog het meeste energie hebt (en dus het meeste doorzettingsvermogen). Voor veel mensen is dit in de ochtend, maar kies vooral het moment dat voor jou goed voelt. Je kan natuurlijk altijd nog schuiven in je ideale dagplanning als je merkt dat iets toch niet loopt zoals je het gepland hebt. It’s a work in progress.

Vaste afspraken

“Ja zeg, maar mijn vaste afspraken dan?” Ja, ik snap dat je dat denkt. En om sommige dingen kom je niet heen. Zoals afgesproken werktijden, clubjes van je kinderen of afspraken van jezelf. Maar kijk hier toch ook even kritisch naar. Doe je wel echt wat je graag wil en op de voor jou beste tijd? Zijn er dingen bij die je (te)veel energie kosten en is daar een andere oplossing voor te bedenken? En kun je je werk zo indelen dat je het ook goed vol kan houden? Dat je werkt op de momenten waarop je de meeste energie hebt.

Ik weet bijvoorbeeld dat ik ’s middags aan weinig toe kom. Na 15 u nemen mijn klachten meestal toe en moet ik me een beetje gedeisd houden. Als ik wil schrijven, lukt dit het beste in de ochtend of na 19u. Als ik met iemand afspreek, zal ik dit dus niet zo snel in mijn meest productieve tijd plannen, maar juist op een moment dat ik lichamelijk minder kan. Waarschijnlijk zul jij ook zulke patronen gaan ontdekken als je bewuster bezig bent met je ideale dagindeling.

Nu je zeker weet wat je echt wil en kan doen qua afspraken, schrijf je dat ook in je ideale dagplanning. Maak hierbij gebruik van tijdsblokken. Bijvoorbeeld 25 minuten aan de slag met je taak en dan 5 min korte pauze of 40 minuten en 10 minuten pauze. Pas het aan op wat voor jou het beste werkt. En kijk of je taken kunt batchen: dingen die op elkaar lijken bij elkaar plaatsen in je agenda. Bijvoorbeeld een uurtje administratie wegwerken, want dan hoef je maar 1 keer je computer te starten en de benodigde spullen te verzamelen. Ook 2 keer een half uurtje mails beantwoorden op een dag is batchen.

Testen maar!

En nu is je lijstje compleet. Tijd om het te gaan testen dus en blijf hierbij ook kritisch. Merk je dat iets toch niet helemaal voor je werkt, pas het dan aan en test het weer een tijdje uit. Je zult zien dat je dan steeds dichter bij het gevoel van controle, structuur en overzicht komt en je je dag met een voldaan gevoel kunt afsluiten.

Hoe ziet jouw ideale dag eruit? Wat mag er bij jou echt niet ontbreken?

groetjes
Evelien

2 Comments

  • Nuri Baljé
    15 februari 2021 at 12:00

    Ik ben nu ook bezig met het beschrijven van mijn ideale week. Bij het kritisch bekijken miste ik de lucht – de pauzes. Dus nu poging twee🤪

    Reply
    • Evelien
      15 februari 2021 at 14:39

      Wat leuk dat je er ook mee bezig bent! Heel herkenbaar hoor, daarom noem ik het ook vaak: plan je ontspanning als eerste. Want als je gedreven bent en/of een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt, dan is je eerste insteek vaak alles in te plannen wat gedaan moet worden. Maar je rustmomenten/pauzes en leuke dingen doen zijn de brandstof voor de rest 💪.

      Reply

Leave a Reply