Ontspanning & Balans / Overzicht & Plannen

Hoe je zorgt voor kerstdagen zonder stress

Kerstdagen zonder stress - gouden kerstbal in boom

Tijdens de kerstdagen hopen we allemaal op fijne, gezellige dagen zonder stress. Het is vakantie! Maar toch is dat niet altijd even makkelijk. Ik had al een uitgebreide blog klaar staan met de gebruikelijke oorzaken van stress rond de kerstdagen. En toen kwam de persconferentie….we gaan weer over op een harde lockdown. Er komt dus nog een andere vorm van stress bij dit jaar.

Ik hoop je met deze blog een beetje te kunnen helpen in deze lastige tijd. Want een lockdown tijdens de winter en de feestdagen is niet niks. Hopelijk kunnen we elkaar er een beetje doorheen slepen. In december gaan we sowieso al vaak van het gevoel van gezellige dagen in het vooruitzicht naar Ho, Ho, Ho, ik ga bijna over de kop. Waar ligt dit aan en wat kun je er aan doen?

Oorzaken van stress vóór en tijdens de kerstdagen

Dit is denk ik een lijstje met hele herkenbare oorzaken van stress vóór en tijdens de kerstdagen. Kijk maar eens welke jij herkent:

  1. Je moet met veel mensen op 1 lijn komen over hoe je Kerstmis en oud en nieuw gaat vieren en wanneer. Heb je een samengesteld gezin of heb je zelf gescheiden ouders, dan wordt het een nog grotere puzzel om overal langs te gaan en dit zo te plannen dat ook iedereen kan. Nu we tijdens de kerst maar met maximaal 3 anderen af mogen spreken (en daarbuiten maar 2 mensen per dag) wordt het nog meer gepuzzel om toch nog iets aan de kerstdagen te kunnen doen.

    Iedereen heeft ook nog eigen wensen en gedachten over hoe je de feestdagen zou willen vieren. De een doet het liefst zo weinig mogelijk verplichte dingen en houdt van het “even niets moeten” en gewoon gezellig bij elkaar zijn. De ander hecht misschien erg aan bepaalde tradities. Je moet dan goed communiceren om het naar ieders wens te krijgen en dat is niet altijd makkelijk.

  2. Er moeten dingen op tijd voorbereid worden, omdat je anders op het laatste moment moet gaan rennen. Plannen, plannen, plannen dus. En dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend.

  3. Het is buiten donker en vaak druilerig en nat weer. Dat zorgt al voor een minder positief gevoel dan in de zomer. Je moet dus wat meer moeite doen en goed op jezelf passen om lekker in je vel te blijven zitten. Het advies om zoveel mogelijk thuis te blijven, zorgt ervoor dat je weinig afleiding buitenshuis kunt zoeken.

  4. We willen te veel, te perfect en het moet aan het plaatje voldoen wat de media schetst. Al die reclames van perfect geklede mensen aan een waanzinnig gedekte tafel met een overvloed aan eten. Ze lachen, zingen, knuffelen (nou ja, vóór corona dan 🙄) en hebben het O zo fijn. Hoezo er ligt dan druk op kerst?!

  5. Het zijn veel dagen achter elkaar met afspraken, waardoor er weinig tijd overblijft om tussendoor even iets voor jezelf te doen, te rusten of gewoon even te ontspannen. Daar wordt een mens niet gezelliger van 😉😄.

    Sommigen zullen hier misschien wel helemaal vrolijk van worden en er niet genoeg van kunnen krijgen, maar als je een meer introvert persoon bent, niet tegen veel prikkels kan of gewoon weinig energie hebt, dan is het gewoon pittig. De angst om elkaar te besmetten en de hele tijd opletten of je genoeg afstand houdt en je je aan de regels houdt, kost ook energie.

  6. Het einde van het jaar krijgt extra lading door het idee dat je alles moet nalopen/terugkijken en goede doelen moet stellen voor het nieuwe jaar. Want je móet het nieuwe jaar toch in met een goed plan? Maar corona maakt plannen maken lastiger en het zijn onzekere tijden. (financieel, emotioneel en/of qua gezondheid)

Wat kun je er aan doen

Foto van eigen kerstboom

Hoewel je niet alles kunt veranderen of aanpassen, zijn er altijd dingen die je wél kunt doen om kerstdagen zonder stress te hebben. Daarom hieronder mogelijke oplossingen voor bovenstaande oorzaken van stress. 💪

  1. Probeer vaste afspraken te maken, zodat je niet elk jaar weer opnieuw hoeft te overleggen over wanneer je met wie en waar gaat de kerstdagen gaat vieren. Als het altijd dezelfde dag is, scheelt dat al een hoop onduidelijkheid. En wissel elk jaar van locatie (vooraf afgesproken), zodat je niet altijd zelf verantwoordelijk bent voor het eten en drinken. Tenzij je hier natuurlijk erg van geniet en je veel ruimte hebt thuis.

    Dit jaar is het even allemaal anders. Probeer een oplossing te vinden, zodat je toch samen kunt zijn. Spreek af bij degene met de meeste ruimte in huis, zodat je je makkelijker aan de maatregelen kunt houden. En maak het wat korter. Na 3 tot 4 uur verslapt de aandacht waarschijnlijk en wordt het lastiger om je nog goed aan de regels te houden.

  2. In het meest ideale geval maak je op tijd een lijst in je takenlijst-app (zoals Todoist, daarover snel meer) of gewoon op papier en noteer daar alles wat je moet kopen, voorbereiden, regelen etc. Kijk alvast naar inspiratie voor het eten tijdens de kerst. En maak het jezelf niet te moeilijk! Ga niet iets heel nieuws proberen te maken tijdens de kerstdagen (met kans op mislukking en veel druk). Kies iets wat je al kent of maak het gerecht al een keer van te voren (proefkoken).

    En als je aan kadootjes doet, bestel ze op tijd. Dan hoef je niet te zitten nagelbijten of de pakketbezorger wel op tijd levert. Het is áltijd druk rond de feestdagen, dus ben het voor. Zet desnoods een reminder in je agenda, zo’n 5 weken voor de kerstdagen.

    Is dat dit jaar niet gelukt, bedenk dan dat het geen ramp is. Het gaat niet om de cadeautjes, het gaat om het samenzijn. En iedereen zal begrijpen dat het met de onzekerheid rond deze feestdagen en de sluiting van de niet-essentiële winkels nu eenmaal lastiger is.

  3. Besteed wat meer aandacht aan dingen waar je blij van wordt. Ga lekker een stuk wandelen of fietsen (dat mag gelukkig nog met het eigen gezin of 1 vriend/vriendin), want de beweging en het daglicht doet je goed. Dans, rust, doe gek, neem een bad, maakt niet uit, als je er maar blij en ontspannen van wordt.

    Wij hebben dit jaar een kerst-bingokaart gemaakt 😁🎄. Allemaal getekende vakjes waarin we samen dingen bedacht en geschreven hebben die we tijdens de kerstvakantie graag willen doen. Bijvoorbeeld een kerstfilm kijken, puzzelen, pannenkoeken bakken en een vriendje laten komen om ze samen op te eten en klusjes in huis die we nog willen doen.

    Die kaart kunnen we er mooi bij pakken als we even niks meer te doen weten. Je kunt er eventueel nog een leuke “prijs” bij bedenken als alle vakjes afgevinkt zijn. Bingo! 😁

  4. Stel je verwachtingen lager. Het is dit jaar anders en dat is nu eenmaal zo. Kerstmis draait om samenzijn, het gezellig hebben. Er druk op leggen is juist niet wat je wilt. Probeer zoveel mogelijk je boodschappen op tijd in huis te halen. Ga niet de dag voor kerst nog naar de supermarkt. Houd bij je gerechten daarom rekening met ingrediënten die je al wat eerder kan kopen.

    En vergeet het mooie plaatje uit de media. Dan is je kerstboom maar niet Instaproof, heb je niet 5 geweldige knutsels van Pinterest gemaakt of als een chef-kok met Michelinster je kerstdiner bereid en gepresenteerd. So what!

    Als je met een goed gevoel en zonder overweldiging de kerst door bent gekomen, heb je al gewonnen. Geen feestdag is het waard om er veel stress van te hebben en er nog dagen van te moeten bijkomen.

  5. Kijk of je je afspraken wat kunt spreiden. Kun je 1 van de kerstdagen vrijhouden voor jezelf en je gezin/huisgenoten? Deze dag even geen verplichtingen hebben, geeft rust en zorgt ervoor dat je daarna weer met meer plezier en energie kunt afspreken. Doe een spelletje, bak een cake en/of hang lekker de hele dag in pyjama. Wat voor jou voor ontspanning zorgt, daar ga je voor.

    En heb het er met andere mensen over als je angst hebt om besmet te raken. Overleg welke coronamaatregelen jullie nemen en dat je er graag goed op wilt letten. Dit zorgt al voor meer rust en je hoeft het er op de dag zelf minder over te hebben.

  6. Als je geen review hebt gedaan, geen enorme targets hebt gehaald of precies weet wat jou doelen zijn voor het nieuwe jaar is dat niet erg. Wie zegt dat dit per se in december moet gebeuren? De maand waarin we allemaal al erg druk zijn en tijdens de kerstvakantie even niks willen. En de maand waarin we dit jaar weer in een lockdown zijn beland.

    Waarom zou je niet in januari even kunnen kijken wat je plannen zijn voor het komende jaar. Rond 19 januari weten we hopelijk ook meer over hoe het er daarna uit gaat zien.

    Dus denk alvast eens na over wat je graag zou willen bereiken of doen komend jaar, maar leg er geen druk op. Vind je het lastig om doelen te bedenken? In een komende blog zal ik met je delen hoe je fijne, haalbare doelen stelt.

Fijne Kerstdagen (zonder stress)!

Rest me om je alvast hele fijne kerstdagen te wensen! Ik hoop dat ik iets van stress voor je heb kunnen wegnemen en dat je hele fijne, gezellige, gezonde(!), stressvrije dagen zult hebben. En laten we hopen dat corona tijdens de volgende feestdagen in ieder geval geen stressfactor meer is!

Heb je nog vragen of zelf tips om de kerstdagen zonder stress door te komen? Laat het even hieronder achter! Je kunt ook contact met me opnemen via het contactformulier.

groetjes,
Evelien

No Comments

    Leave a Reply